Un text original d'Alberto Navarrete López, traduït, reecrit i actualitzat per Víctor Febrer

 

QUÈ FEM REALMENT QUAN PRACTIQUEM EL TXIKUNG?

 

El TxiKung (QiGong) ha estat descobert per la cultura occidental només fa uns trenta anys. I en el nostre país encara fa menys temps que els seguidors de les arts marcials xineses ho han començat a aplicar.

 

És cert que inicialment era confós amb exercicis preparatoris de karate o kung fu i això era degut a dues causes:

* La primera d'elles és que els mestres especialistes en aquestes branques acostumen a no esmentar específicament l'origen, desenvolupament i efectivitat d'aquesta disciplina i només era part del treball al gimnàs. 

* La segona prové de la forma particular que tenen les escoles místiques en les quals solament els iniciats poden conèixer els anomenats secrets, que no són sinó formes encobertes de poder i que caracteritzen sobretot a les actituds que tenen gairebé totes les religions i lògies.

Ara, amb la difusió que ha tingut gràcies a alguns mestres que han viatjat a Occident i l'enfortiment de la cultura de la construcció de la salut, s'ha comprès - encara que parcialment i no sense errors - que el QiGong és tant un condicionament físic així com una tècnica molt poderosa per mantenir en bon estat la ment i el cos.



UN MÈTODE FÍSIC, FISIOLÒGIC I MENTAL

 Per a la seva pràctica, el Txikung estableix una seqüència d'exercicis en moviment  anomenats "Brocats" o "Sèries", o postures estàtiques amb funcions interrelacionades i complementàries. Això és profundament significatiu: a més de la funció específica dels exercicis, hi ha al rerefons dels mateixos una xarxa que es va construint amb el decurs del temps.

Aquesta xarxa o resultats de l'exercici organitzat i perseverant es fan evidents quan augmenta la fortalesa, millora de salut i sobretot quan l'individu assoleix un equilibri sobre el seu estat mental i emocional.

En el decurs dels anys que vinc treballant aquest art de conservar la salut, he descobert que, a causa de que amb el mateix s'arrossega una cultura mil · lenària, els equívocs estan a l'ordre del dia. Sobretot perquè s'ha donat a conèixer envoltat d'un misticisme que, aliè a la nostra cultura, propicia que els practicants segueixen de prop mestres que ratllant en actituds semi-religioses, tracten d'oferir un QiGong amb resultats màgics.

 No és així. Aclarim des del principi d'aquest treball que aquesta disciplina és una disciplina essencialment física, fisiològica i que el treball mental associat a ella és molt important sobretot perquè hi hagi un desenvolupament harmònic entre el cos i la ment, i sobretot el seu intermediari: les emocions.


L'APRENENTATGE DEL TXIKUNG

L'aprenentatge del Qi Gong s'inicia dient que el coneixement del TXI, del seu moviment i transformació prendrà dos anys en què no se senti res, cinc a creure que existeix i tota la vida a aplicar-lo.


Però això és només una al · lusió al mètode d'aprenentatge. Qui coneix el Tao no parla d'ell i aquell que el busca el perd. Per això hem de preparar-nos perquè  l'aprenentatge del Txikung es fa sense afany ni pretensions, com si no busquéssim res. A poc a poc i de forma subtils ens adonarem que, a través de la pràctica, l'anem coneixent.


El Txikung, la seva pràctica i el seu coneixement no són una meta; per això és que mai s'arriba a ell si l'abordem de la manera occidental.

Aquesta és precisament una de les tècniques mèdiques xineses, un mètode molt diferent del mètode experimental occidental.  El podem anomenar

"Actiu en l'acció i no actiu en la no acció,

no actiu en l'acció i actiu en la no acció ".

Dit d'una altra manera, la pràctica del Txikung ha de ser com si no busquessim res per a que la nostra actitud i procediments no ocultin les sensacions. Hem de deixar que les nostres condicions naturals aflorin i identifiquin les relacions energètiques (calor, fred, regularitat, tensió, etc. ).

 

A això li dic la no acció conscient, amb dues conseqüències:

·· per fer o deixar que es realitzi l'acció inconscient;

··  per realitzar a la vegada l'acció conscient i no deixar que sigui l'acció inconscient la que domini: l'acció del inconscient està plena de fantasmes, temors, mitjans i sensacions que finalment oculten el moviment o substitueixen unes reaccions per altres inconscients no regulades, ni dominables.

 

LA REALITZACIÓ SIMBÒLICA

La realització simbòlica que s'ha de donar en el practicant de Chikung ha de ser d'acció del practicant sobre el seu inconscient. L'objectiu és que les reaccions físiques i simptomàtiques del mateix, els seus moviments i les que identificarem com a moviment del Qi en ell aflorin i siguin identificades pel practicant anivell inconscient.


Però alhora la pràctica no conscient, és a dir aquest "no buscar res" del practicant ha d'estimular respostes conscients que siguin identificades en el practicant com a respostes al seu tractament: moviments conscients del practicant, frases com "sento calor", "aquí fa mal" o preguntes i frases relacionades amb el seu estat d'ànim o amb assentaments sobre millora o inseguretats sobre els resultats.


Aquesta realització simbòlica és la que ha de permetre al practicant en què moment suspendre la sessió, continuar o canviar l'adreça de l'exercici d'acord als moviments i transformacions que es duguin a terme durant les sessions.



EL MÈTODE PER A ALIMENTAR LA VIDA

Les regles aquí prescrites s'han transmès durant milers d'anys no només de manera oral sinó a través de textos com "El Primer Cànon de l'Emperador Groc" o Huang Neijing, el llibre "Tractat de les malalties diverses" de Zhang Zhongjing, metge de la dinastia Han l'Est (s. II), així com el "Wu qin xi" de Hua Tuo (qui va ser l'integrador de les tècniques del KungFu del tigre, cérvol, ós, mico i au).

Aquest és el mètode de vida saludable per excel · lència i en aquest s'han integrat molts dels coneixements de la medicina xinesa. A diferència d'altres coneixements que no eren coneguts mes que pels especialistes, el "Yang sheng zhi dao" o Mètode per alimentar la vida es difon de manera gairebé popular en llibres de ritus, en col · leccions de poesia, etc.

Bàsicament el mètode consisteix, com afirma Qi Bo. Mestre de l'Emperador Groc:

"Els homes de la remota antiguitat vivien en concordança amb els canvis de yin yang en la naturalesa; tenien un gran domini del mètode per alimentar la vida, mantenien un ritme en la seva alimentació, el treball i el descans i s'abstenien de treballar molt. Per tal motiu la seva aparença física i el seu estat psíquic estaven en concordança amb la seva edat, i podien viure fins a l'edat que la naturalesa posa com a límit, és a dir més de cent anys.

Els homes de l'actualitat no són iguals; prenen vi com si fos aigua, sense cap mesura; practiquen el sexe en estat d'embriaguesa gastant l'energia essencial (jing qi) ancestral yin del ronyó, no saben alimentar-se, desgasten el seu esperit en coses banals i no mantenen un ritme entre el treball i el descans. Per això a l'arribar als cinquanta ja semblen vells decrèpits i els seus moviments són maldestres."


A la remota antiguitat, els mestres savis ensenyaven als homes a prevenir-se de l'energia patògena externa productora de deficiència. S'ha d'evitar a temps l'energia patògena externa:

* estar tranquil sense alterar emocionalment;

* eliminar qualsevol pensament que pertorbi l'activitat espiritual, amb el que s'afavoreixi la circulació de l'energia vital i es previngui qualsevol malaltia, i conservar l'esperit a l'interior.  

Quan es té un estat emocional tranquil i es descarrega de forma adequada l'energia veritable pot circular correctament. Cada persona pot arribar llavors a satisfer les seves necessitats: quan treballa no sent fatiga, ja que ho fa amb gust, qualsevol cosa amb la qual vista li sembla bella. D'aquesta manera tots poden tenir una vida agradable i feliç, independentment del nivell social al qual pertanyen.

En aquest sentit, no es pretén aconseguir l'inabastable, sinó aconseguir una vida simple, de manera que una situació anormal no pugui influir en la seva persona, sense importar el seu grau d'intel · ligència, de cultura o de força, ni podran influir els factors patògens externs .

Aquestes són les regles per alimentar la vida, la gent que condueixi així la seva vida podrà arribar als cent anys sense semblar gran. Qui aconsegueix això és aquell que ha dominat el "mètode per alimentar la vida (Yang sheng zhi dao), prevenint que els factors interns i externs sotmetin a l'organisme i el posin en un camí perillós".


CONCEPTES BÀSICS DEL MÈTODE PER A ALIMENTAR LA VIDA

El Mètode per alimentar la vida (Yang sheng zhi dao) és compon d'una sèrie de disciplines que tenen per objecte prevenir les malalties i allargar la vida: txikung, alimentació, acupuntura, digitopuntura, moxibustió,... 

És un mètode molt antic i provat, éssent els seus conceptes bàsics: 

*  Interrelació entre l'home i la natura 

L'home s'ha d'adaptar als canvis de la natura i en funció d'ells ha d'adaptar la seva activitat. 

*  Nodrir i alimentar el cos, les estructures corporals i l'esperit 

No es poden descuidar aquests aspectes. 

*  Enfortir l'energia del ronyó com a base de l'energia ancestral

  L'energia vital que s'emmagatzema en els ronyons. Per aquest motiu cal prendre una conducta que es pot enfortir amb alguns exercicis com el QiGong, que són exercicis físics i repiratoris:

* Realitzar freqüentment la pràctica del txikung, a ser possible un mínim de 20 minuts diaris o cinc cops a la setmana, alternant respiració i relaxació, postures estàtiques i sèries. 

* Adaptació als canvis de les quatre estacions, al fred ia la calor, regular l'alegria i l'enuig, regular el treball i el descans, regular el yin i el yang, la força i la suavitat

Si es segueixen aquestes regles, l'energia patògena no produirà malaltia i es podrà aconseguir llarga vida i seré feliç.

Al Yi Jing (I Ching) o Llibre dels Canvis es diu: "L'home superior té cura del llenguatge i regula les seves begudes i la seva alimentació."

 

Mencio afirma: "per alimentar el cor és prohibitiu desitjar molt i s'ha de ser modest en el que es vol".

 

El metge i filòsof Ge Hong de la dinastia Jin de l'est (281-341) deia:

"Hi ha deu passos per alimentar la vida: preocupar poc, pensar poc, desitjar poc, tenir pocs assumptes, parlar poc, riure poc, intranquil · litzar poc, poca alegria, poca música, enutjar poc, poques coses bones, atemorir poc ... i finalitzava dient: fer poc cas a les regles i simplement viure en concordança amb les lleis del cel i la terra."

 
Les regles del QiGong han estat transmeses de generació en generació per mitjà de textos, oralment i per mitjà de la pràctica del wushu i del mètode per alimentar la vida.

Són procediments de transformació interna que han de ser entesos i guiats per al seu aprenentatge. Però una persona persistent, que estudia i practica, pot arribar a comprendre i a la vegada transmetre-les.


REGLES PER A ALIMENTAR LA VIDA

Aquestes regles no han estat creades per un sol individu sinó que són el producte de centenars d'anys d'observació i experiència així com de la pràctica acurada. No danyen però no són en si mateixes metes sinó només part del camí.


1. - No facis plans ni preconcebis idees

Aquest és un dels elements bàsics alquímics del QiGong. I és el treball inicial que ha de superar el principiant de QiGong.

Quan un s'acosta per primera vegada al Qigong s'està ansiós i entisiasta per aprendre. No obstant això, un no aprèn tan ràpid com es voldria, es torna impacient i tractem de forçar les coses. El principiant sempre tendeix a crear una seqüència personal d'aprenentatge, no està malament però al principi ningú s'ha d'ensenyar a si mateix, ni res pot ensenyar.

"Avui vull fer càlida meva respiració, demà desitjo enriquir el flux d'energia a través dels meus pulmons ..." Aquest és un camí equivocat. El QiGong no és com un treball ordinari d'oficina, o un tractament mèdic de píndoles.

Cap avanç s'aconsegueix si volem fer un curs curricular QiGong. No hi ha QiGong I, QiGong II, ni es poden obtenir graus o cintes de colors, això impedeix l'avanç. Fer rígid l'aprenentatge i endurir la disciplina del Qigong és perdre allò suau per la duresa. "Les dents es cauen i la llengua perdura," diu el Tao Te King. Estanques el progrés.

Les coses passen al seu temps, i si les forces no passen naturalment i llavors les lleis de l'univers no actuen correctament i llavors correm el perill d'emmalaltir.


2. -No esperis que passi res

Quan es practica aquest mètode, no s'ha de posar atenció en la gran varietat de fenòmens que ocorren. S'ha de tenir compte amb el que succeeix però mantingues la ment centrada sobre el que se suposa que s'ha de fer quan s'està fent un exercici.

Si deixes que el teu pensament es dirigeixi cap a on sents que passa alguna cosa interessant, una cosa nova o diferent al que abans havies sentit llavors el Qi segueix a la ment i interfereix amb la tendència que té el cos a assolir un balanç natural per si mateix.

No esperis que passi res, i no deixis que la teva ment s'ennuvoli amb les mil sensacions que esdevindran. Moltes d'aquestes coses són simplement fantasmes i respostes que el mateix cos tendirà a anul · lar quan s'equilibri el Qi. I li has donat valor al passatger oblidant el que perdura.

Encara més: no comencis a analitzar o avaluar els fenòmens preguntant coses com "Ara és més càlid meu alè que ahir?", O "Com estarà avui el meu Qi?". Tampoc et preguntis si es nota que estàs fent QiGong, als que t'envolten no els importa. La pràctica només t'afecta a tu: al cap de poc notaràs els resultats del teu treball.

Quan la teva ment està pendent del teu Qi, l'equilibri del yin i el yang (Yi o Jing) s'estanca. I l'equilibri estancat no produeix moviment, permetent que les energies externes patògens dominin el teu cos.

Ves amb compte amb el que passi però no et perdis en aquest estat permanent d'atenció. Pensa en la teva pràctica de QiGong com quan respires, tu pots sentir que respires, però si parles, o poses atenció fora de tu la respiració hi és, ja que d'altra manera moriries: 

*  Si respires més del necessari pots patir alcalosi: una afecció marcada per baixos nivells de diòxid de carboni en la sang a causa de la respiració excessiva. pots tenir marejos, vertígen o sentir entumits mans i peus. 

*  Si respires menys del necessari,  el teu cervell falla i no s'emmagatzema el Qi en els ronyons. Es diu que no hi ha prou oxigenació i et pots desmaiar.

És com quan camines, si només penses en com estàs caminant oblides el camí i el perds, et ensopegues. Si només veus el camí, llavors perds el ritme dels teus passos perquè vols acomodar-lo a les imperfeccions del camí, i perds el pas. És per això que has de tenir una actitud de regular sense regular, del control sense controlar.

 

3. - Evita pensaments estranys sobre l'origen de les idees

Aquest és un problema de regulació del pensament o de la ment. L'aspecte emocional de la ment és molt poderós i qualsevol idea està fortament connectada amb "el lloc" on va néixer, el seu origen.

Si no separes les idees de la seva font, el teu pensament està determinat per un lligam psicològic i segurament no podràs regular el teu Qi, perquè els teus pensaments estan rígids i lligats al teu cos o les formes externes. És més, t'adonaràs que el flux de pensaments a l'atzar que travessen per la teva ment s'estan generant constantment.

Per exemple, si descobreixes que el teu alè és càlid, voldràs saber que és el que ho fa càlid i pots començar a comparar el que et passa amb el que has llegit aquí o allà, o bé tractaràs de saber amb precisió com és que s'ha fet càlid: et meravellaràs a l'adonar-te que no saps ni com ni quan ni tan sols en quina etapa dels exercicis el teu alè ha adquirit aquesta propietat.


Simplement hi és. Succeeix quan tanques els ulls i estàs ficat al llit, veus colors i voldries que no es moguessin, aquest blau o aquest espurna morat volguessis conservar però ara tendeix a ser verd i per més que intentes conservar el color el perds. Això es diu perdre el centre, i perdre el moviment circular de la llum.

Com diu Jung en el "Secret de la flor d'Or", la llum flueix constantment i són mil anys els que un es triga a que aquest moviment es cristal · litzi. Mentre no passi així, mil colors, formes i pensaments passaran. Tots els pensaments et porten a l'origen que està ocult en el teu inconscient o en els teus lligams arquetípiques i per tant no podràs arribar a elles de manera conscient, És per això que l'esperit conscient et porta al palau dels dimonis, per això et sentirà confús, dispers, amb pors freqüents i finalment et sentiràs intranquil i cansat. El teu estat emocional es trencarà i hauràs de deixar l'exercici per a una altra ocasió.

 

4. - No ha de seguir l'exterior a tu (Hsin), només observar-lo

Aquest és un altre problema de regulació de la ment (hsin). Quan els teus pensaments emocionals no estan controlats qualsevol distracció exterior et treu del teu cos i et bolca cap a les coses externes.

Hi haurà altres colors, olors, sons, veus, sorolls que et poden pertorbar. Has d'aprendre a mantenir el moviment circular de la llum. Ho diem així quan mantenim la nostra atenció en l'intern. És correcte que prestis atenció al que passa a la teva voltant però la teva ment s'ha de mantenir calmada i en pau i sobretot concentrada en el teu treball intern.

 

5. - No et deleitis en el pla intern

El pla intern és on resideix el Qi, però és possible arribar a aquests dominis durant la pràctica de QiGong, quan notes de sobte que alguna cosa transcorre en el teu interior. Pots sentir freqüentment: 

...una calor peculiar en la direcció d'algun canal o meridià, 

...pruïja en algun o alguns punts acupunturals 

...que l'energia i la sang es mouen dins teu. 

...sents l'interior del teu cos amb més claredat que en altres ocasions, incloent els teus ossos, 

...desitjos de riure, o un mal que saps que pots vèncer 

...una forta i agradable sensació de trobar-te a gust amb tu mateix.


Aleshores... et sents molt excitat perquè creus que has dominat l'exercici... I Has caigut en un parany: La teva concentració s'ha trencat i la teva ment s'ha dividit. Això és perillós i causa accidents si no ho abandones i persisteixes.

Hauràs aprendre a anar amb compte amb allò que passa en el teu interior i que et fa reaccionar d'aquesta manera. Et pot produir problemes en l'organisme. La pruïja es desencadena en dermatitis, l'excés de respiració en grips o tos, i en general pots causar una síndrome bi (obstructiu) o bé desencadenar Qi rebel propiciant que l'energia patògena externa t'envaeixi.

 

6. - Regula l'activitat sexual

És recomanable  no mantenir relacions sexuals en les hores anteriors i posterirs a la pràctica del Qigong.

El sexe exhaureix el Qi i l'esperma i per això el nivell de Qi en els ronyons i la part inferior del cos és més baixa que el normal. Quan es practica QiGong sota aquestes circumstàncies és com si es realitzés exercicis molt esgotadors i els sentiments i sensacions estan desajustats. S'ha d' esperar a assolir el nivell correcte de Qi: només llavors serà possible la conversió entre essència i Qi normal i eficientment.

Un dels majors propòsits del QiGong és incrementar la conversió entre essència i Qi i usar-li per alimentar el cos.

*   Durant les relacions sexuals l'home passa el seu Qi a la dona esgotant el seu propi durant l'ejaculació per això es diu que es perd esperma i Qi.

*  Al seu torn la dona guanya Qi que pot aprofitar per alimentar el cos celeste on s'haurà de formar una nova vida. La formació de la Píndola Daurada, que així es diu a la primera etapa de l'ésser humà en la dona, es farà gràcies a l'esperma i al Qi dipositat per l'home.

 

7. - Controla les condicions del lloc de pràctica

El QiGong es pot practicar a l'exterior, envoltast de natura, o en qualsevol lloc de la casa.

Pràctica a l'exterior

* Envolta't de natura, herba, terra, arbres, aigua,...

* Procura encarar-te en direcció nord, però no t'amoinis si no t'orientes.

+ Necessites un ambient tendent al silenci, amb sons de caire natural.

* La vista ha de ser harmònica, amb elements naturals i poc transit de persones i vehicles.

* Cerca un lloc on no doni de ple el sol.

* Si fa vent o tempesta, opta per practicar a casa o en un recinte protegit.

* Practica descalç o amb calçat de roba amb sola de cautxú.

Pràctica a l'interior: casa o recinte

*  Amb ventilació i llum preferentment natural (a ser possible orientada al Nord).

*  Treballar directament sobre un pis sec sense catifes, petates (tatami) ni protectors que guardin pols. Pot ser de fusta molt neta i polida sense estelles.

*  Anar descalç o amb calçat lleuger amb sola de cautxú.

*  Sense vista a exteriors i pas de persones. Si té vista sobre un jardí, de la natura o del cel està bé.

*  Podrà estar pintat de colors agradables i prescindir de quadres i imatges a les parets paisatges que  pertorbin els exercicis.

*   Ha de tenir una zona accessible per a la d'higiene.

Altres elements

*  Es pot emprar música suau, com ara  música clàssica o actual de cordes sense metalls, excés de canvis en percussions o música molt emocional; també música gregoriana

*  Però encara és millor precticar en silenci, excepte per donar suport als exercicis d'enfortiment i elasticitat. Els exercicis de respiració i concentració així com de maneig de Qi a través de l'òrbita microcòsmica s'han de fer en perfecte silenci.

 

8. - Caldrà tenir cura amb les Cinc Debilitats i els danys interns
 

Per Cinc Debilitats entenem danys en els òrgans Yin: el cor, el fetge, els pulmons, els ronyons i la vesícula. Quan un s'adona de la debilitat d'aquests òrgans llavors s'ha de procedir gradualment i amb gentilesa en la pràctica del QiGong. El QiGong és un exercici intern el qual està lligat directament amb aquests cinc òrgans. Si un no es mou gentilment i de manera gradual, això és del menys intens al més intens, és com ensenyar a algú a córrer per mil milles. No procedir amb cautela debilita i per a res s'adquireix fortalesa, elasticitat i salut.

Per la mateixa raó, quan es té un mal intern el Qi està mal distribuït i el mestre haurà d'orientar en els exercicis convenients. Caldrà tenir cura amb el que anomenem pressió arterial desequilibrada, anomalies en els polsos o qualsevol estat físic o somàtic que interfereixi amb l'equilibri del Qi. En estats anormals els sentits perden efectivitat i el dany als òrgans yin així com als intestins yang interfereix amb els processos de sanació.

 

 9. - Evita practicar cara al vent quan sues

No practiquis en llocs oberts excessivament assoleiats o si bufa el vent.


Quan es practica l'QiGong es fa com un treball cap a l'interior del cos i de vegades es fa cap a l'exterior. És normal suar i ja que estem relaxats els porus estan oberts i pot penetrar un vent advers.

 
10.-No facis servir roba ajustada ni amb texits artificials 
 

 

Sempre usa roba fluixa, confortable, mantingues cobert teu melic. L'abdomen és una àrea bàsica en la pràctica del QiGong i no s'ha de limitar el moviment del plexe solar.  Aquest és el Dantian inferior.


*  La roba que es faci servir ha de ser confortable però no es requereix roba especial. És recomanable que sigui de teixit natural, com cotó o lli, sense elemets metal·lics i ampla.  

*  No s'han de fer servir robes o objectes de pell d'animals i de preferència s'han d'evitar teles plàstiques que no permeten la ventilació.

* Els color de la roba han de ser uniformes, sense dibuixos ni estampacions. Tradicionalment són de color  Negre, Blanc i Gris Perla per als homes; Blanc, Vermell o Blau Elèctric per a les dones, que també poden usar negre.

* Si s'usen sabates especials aquests han de ser de tela, amb sola de cautxú.

* Cal evitar fer servir articles de luxe,  joies o coses metàl · liques durant els exercicis.


 
11. - No utilitzis roba humida


* És molt comú que al transpirar la suor humitegi la roba. Quan no sigui confortable i la concentració es vegi afectada llavors és millor canviar de roba per roba seca i fresca.


* No és convenient netejar la suor i tornar a la pràctica. La suor conté àcids i substàncies que han estat rebutjades per aquest mitjà l'organisme i que fan mal a la pell.


* No et banyis immediatament després de la Pràctica del QiGong.


* No prenguis aigua durant els exercicis. Pots prendre una mica de te o alguna infusi, per humitejar boca i gola. Pots beure abans i després e la pràctica.


* No escupis mai, ni empassis la saliva si ho pots evitar. Les glàndules salivals conserven també el Qi en forma de tegument que fa espessa la saliva. Empassa-la només si sents que s'ha acumulat en excès i  t'ofegues.

 

12. - Limita els teus menjars grassos i dolços


Regular els hàbits alimentaris és un dels factors bàsics que s'han d'abordar en la pràctica de QiGong:


No menjar en excés ni deficientment.


Si hi ha problemes d'anorèxia o bulímia, falta o excés de gana llavors es tracta d'un problema mèdic i s'ha d'abordar correctament.

*  Recorda que els greixos i els dolços en excés incrementen el Qi càlid o la forma de foc, fent que el teu pensament sigui dispers, i hi ha un excés d'energia en el teu cos que no pot ser transformada per la llei de canvi d'essència a Qi o viceversa i el cos estarà mal alimentat. Produeixen diabetis o obessitat amb problemes al cor i al fetge principalment. Es diu que el Shen està fora de la seva residència.

Segueix normes nutricionals basades en la diversitat i en la moderació, evitant excessos. combina hidrats, proteïnes i fibra en proporció.

Hi ha molta controvèrsia respecte a l'ús de la carn en l'alimentació. Quan el cos no o sí la requereixi el practicant s'adonarà d'això i res podrà forçar-lo a menjar-o viceversa, evitar-les.

Evita menjars picants en excés també fan malament així com verdures molt cuites.

Redueix gradualment fins a l'eliminació total d''alcohol, tabac així com qualsevol droga. Com a molt, pren una mica de vi en els principals àpats.

Evita la pressa de medicaments, ja  que produeixen severes alteracions. Quan s'avança en la pràctica del QiGong cada vegada necessitarà menys antiàcids, analgèsics o estimulants del sistema nerviós.

Menja alimenta acabats de preparar. Si no, refrigera'ls amb un màxim de dos dies, o congela'ls. Evita que tingui més de tres hores de preparat a temperatura ambient sota pena de portar cap a dins de l'organisme substàncies tòxiques producte de l'oxidació dels elements que componen el aliments.

Sota cap concepte, no mengis aliments amb conservadors. La societat moderna ha fet mitjançant l'enginyeria genètica molts aliments anomenats ferralla que segurament faran grans danys a la humanitat.

Si tens possibilitat, conrea els seus propis aliments i vigila molt el que els seus éssers estimats ingereixin buscant sobretot la salut global. En tot cas no es pot impedir consumir un aliment si hi ha gana. El nostre treball en la pràctica del Qi ha de poder anul · lar fàcilment qualsevol dany extern.


13. - No pengis els peus del llit

 

En temps antics el QiGong es practicava a la vora del llit. Això vol dir que els peus sempre han d'estar tocant a terra. Hi ha raons físiques de transmissió d'energia i força entre el cos i el pis i orgàniques, d'equilibri per les quals s'ha d'evitar fer exercicis en l'aire.

 
14. - No practiqui amb la bufeta plena.


Abans d'iniciar les teves exercicis acudeix al higiènic, s'excreta i orina, renta les dents i esbandeix els teus ulls


15. - No practiquis amb gana o ple.


Tenir fam és un reflex de la transformació d'essència a Qi i hem de tenir cura de que aquesta transformació sigui equilibrada. Si es té gana llavors no es pot transformar l'essència a Qi i per tant el cos no s'alimenta i aquest no és el mètode d'alimentar la vida.

 

Si estàs ple llavors els òrgans Yin estan en ple treball de transformació i el Qi està en moviment permanent alimentant i conservant l'interior. És difícil mantenir aquest estat. Produirà problemes severs digestius i de conservació de l'equilibri.


16. - No et rasquis si tens picor


Si la pruïja és degut a una raó externa com ara un insecte picant o caminant sobre la pell, no t'alarmis i estigues en calma. L'insecte s'anirà o finalment et picarà. Si l'ataques deixarà alguna substància en la teva pell que et causarà coïssor o alguna lesió. Això no pots impedir-ho, és extern.


Però finalment si fas alguna cosa, perdràs la concentració. Fes servir la teva Yi per fer tornar al Qi a la seva residència (Dantian). Respira un parell de vegades i gradualment torna a l'estat de consciència, llavors frega, però no t'excedeixis ja que això causa una irritació i més pruïja. Pots fer servir un mocador o una tela de cotó per fregar la pell on va aparèixer la lesió.


Simplement ignora la pruïja, segur desapareixerà i deixa que passi. Una vegada que el Qi ha arribat al seu equilibri la pruïja desapareixerà. Si rasques aquest tipus de pruïja, les teves mans interfereixen amb el balanç natural del Qi.


17. - Evita espantar-te
 

És possible que de sobte t'arribi algun temor, por, terror o simplement t'espantis. Si això succeeix, mantingues la calma. S'ha de prevenir de manera absoluta que arribis a un estat de pànic o d'agitació. El que ha de succeir ha de succeir i no podrà fer res per canviar-lo. El que es pot fer és prevenir que passi una altra vegada. El més important de tot és aprendre com regular la ment quan caus en un estat anòmal o de por.

 
18. - Vés amb compte d'canvis climàtics i desastres naturals
 

Sabem que el Qi del cos està directament lligat i és afectat pels canvis climàtics en la naturalesa. És per tant convenient suspendre la pràctica del QiGong quan hi hagi un canvi dràstic en el clima a causa que es produiran desequilibris fins que hi hagi un reajustament al nou ambient.

 

Nosaltres podem estar impedits en algun moment a sentir com flueix el Qi en tals estats tot i que el puguem percebre en condicions normals. El que hem de fer sempre és intentar mantenir el nostre equilibri emocional i energètic tot i que hi hagi un desastre natural, com un terratrèmol.

 

Quan vivim en la pràctica contínua de l'QiGong, podem adonar-nos que passarà algun accident perquè el nostre coneixement del Qi intern reflecteix l'estat del Qi extern i de les lleis que el regeixen pel que podem prevenir o prevenir als que ens envolten que alguna cosa passa.

 

Els accidents són part de la vida i ells es produeixen per diverses raons, la principal és que estem fora de nosaltres quan hauríem d'estar dins, perquè tenim un desequilibri de Qi, perquè estem distrets. és a dir que no estem observant les relacions exteriors o bé perquè de vegades els accidents són productes de canvis energètics relacionats amb coses que hauran de succeir.

 

És per això que el practicant de QiGong sap, per l'estudi de l'accident, o del canvi simplement perquè a la primavera li segueix l'estiu o perquè després de la tempesta hi haurà clama. És a dir que de l'estudi profund de les coses que passen serà possible preveure el que succeirà i és per això que sabem si podrem impedir-ho o no, o bé si és possible dirigir el canvi en una altra direcció dins de les que siguin preludiadas per les lleis de l'I Ching. Però això només ho poden fer els que veritablement practiquin l'QiGong en la seva vida quotidiana.

 

19. - Discerneix entre consell i informació
 

Has de tenir confiança quan practiques el teu QiGong. No has d'escoltar a persones sense experiència o xarlatans que no estan familiaritzats amb el que la pràctica de QiGong o en general amb el coneixement de les lleis del mètode d'alimentar la vida. Encara menys si no saben res sobre la salut i l'estat del cos.

 

Algunes persones es vanen de conèixer i parlen molt però és ben sabut que el savi calla, i que la xerrameca indica ignorància.


Cadascú aprèn de manera diferent, el cos de cada un de nosaltres és diferent i la forma en la qual dóna els seus resultats a la pràctica del QiGong és diferent. Hi haurà persones que amb poc exercici aconsegueixin molt i hi haurà altres que sentin primer modificacions en el seu esperit que en el seu cos. Així mateix hi haurà qui compleixin abans amb els seus designis de la vida i els que visquin per molts anys. Això ningú pot saber-ho. Per tant el que s'ha de fer és tenir confiança en el seu entrenament i en valorar els seus èxits. La salut i la felicitat de l'individu serà la millor mesura de l'èxit en la pràctica del QiGong.

 

20. - No caiguis en somnolència
 

Això s'ha d'entendre de diverses maneres. Primera, no continuïs amb la teva pràctica de QiGong si tens son o estàs cansat. Voler equilibrar el Qi estant cansat pot ser perillós:

* Podem estancar en alguna de les vísceres, per exemple en el fetge i produir una cirrosos, a les cames i produir entumiment.

*  Podem adquirir una mala postura i lesionar la columna.

*  Podem alterar les funcions pròpies d'algun dels canals, per exemple del Vas Governador o del Triple Escalfador.


Caure en somnolència significa també creure que s'estan fent bé les coses perquè estem en un estat d'aparent relaxació. El que passa és que yin domina yang i el desequilibri s'ha produït un estat de somni. Hauràs de suspendre immediatament l'exercici.


21. - No escupis


És normal generar una certa quantitat de saliva quan es practica el QiGong. La saliva humiteja el tracte faringi i és el resultat de l'acció del Qi sobre la saburra.

 

Escopir produeix pèrdua d'essència i per tant desequilibri en el Qi.

 

22. - Sigues persistent
 

Quan es practica l'QiGong s'ha de tenir confiança en el que s'està fent i no començar dubtant de la seva validesa o qüestionant el que és correcte o el que és incorrecte.

 

Si comences amb dubtes, al principi no aconseguiràs arribar a cap costat i si comences amb qüestionaments llavors no podràs continuar perquè això t'allunyarà del camí. Llavors no aconseguiràs res i per tant la teva pràctica mai acabarà.

 

23. - Sigues pacient

 

La pràctica del QiGong consumeix temps i el progrés és lent. Hauràs de tenir paciència, i forts desitjos i confiança en assolir les teves metes.

 

Fer les coses fàcils i sent natural quan facis la pràctica són les regles més importants. No perdis la pràctica pensant si ho fas bé o malament, no perdis la forma pensant que això et donarà un aspecte extern. El que aconsegueixis en el teu interior necessàriament s'haurà de reflectir en les teves accions externes i tots els que t'envolten ho sabran. Seràs humà i benèvol, Seràs sa i fort i sempre seràs jove tot i que ja hagis passat més enllà de la meitat de la teva vida. Llavors trobaràs que no va haver temps perduts, que no va haver progressos lents.

 

Llavors tots acudiran a tu a beure a la teva font perquè la pràctica del QiGong farà que portis vida dins teu i podràs donar-doncs seràs una font inesgotable de riqueses. El temps que et porti aconseguir això no serà poc però no desesperis.

 

 

Regla final


*  No menjar si no es té gana


No beure si no es té set


No dormir si no es té son


No practicar QiGong si s'està cansat, revelat, o quan es tinguin problemes emocionals molt forts que requereixin d'una altra atenció que la pràctica mateixa del QiGong


No practicar QiGong quan s'estigui molt trist o exaltat


O empra aquest

FORMULARI DE CONTACTE

Escriu a tots els camps, si us plau.

Localizació

Ofereixo els meus serveis a Barcelona i ciutats properes

On ofereixo l'entrenament?

2012 © CREOWEBS. Diseñamos y creamos